Därför drömmer vi....

Alla drömmer nästan varje kväll men alla kommer inte ihåg sina drömmar eller säger att "nej jag har inte drömt något" Själv så drömmer jag ofta och försöker tyda dom. Så med hjälp av lite research kom jag fram till det hära!

Alla drömmar har en sak gemensamt: de skapas av vårt undermedvetna och innehåller symboler som beskriver hur vi ser på världen och oss själva. Om man tyder drömsymboliken rätt öppnas en dörr till det undermedvetna - våra innersta förhoppningar.


Men
vad är drömmar egentligen? Under sömnen vilar kroppen medan hjärnan går igenom dagens upplevelser och förbereder sig inför dagen som kommer. Drömmarna är de bilder som skapas när det undermedvetna jämför dagens upplevelser med minnen av tidigare upplevelser och drar slutsatser av dem. Eftersom vi inte får några intryck utifrån medan vi sover finns det utrymme för fria associationer och tankekopplingar som vi inte hinner eller orkar göra när vi är vakna. Här tar förhoppningar, framtidsplaner, skuldkänslor och besvikelser form och bearbetas.


Allt
vi är med om måste bearbetas och fattas beslut om: "Ska jag le mot chefen?" "Ska jag säga att jag tycker om honom" Ska jag, ska jag, ska jag, dagarna i ända. Under natten sker ingen rationell hantering av det som går igenom våra huvuden. I stället styr det undermedvetna bearbetningen.

Våra drömmar beskriver verkligheten ur ett annat perspektiv än det vi upplever under vår vakna tid. Ett perspektiv vårt medvetna inte alltid känner igen. Därför behöver vi tyda drömbilderna så att vi kan förstå dem


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0